Léčba paradentózy

Léčba parodontózy  - Onemocnění parodontu se nazývá parodontitida. (laicky parodontóza nebo paradentóza).

Co je parodontitida? (parodontóza, paradentóza)

Parodontitida je onemocnění parodontu. Parodont se skládá ze čtyř tkání:

-Dáseň

-Alveolární (čelistní) kost (kam je zub vsazen)

-Cement pokrývající povrch kořene zubů

-Kolagenní vlákna, která kotví zub v jamce v čelistní kosti

Pokud je parodont zdravý, dáseň je krásně růžová, pevná, nekrvácí po sondáži.

Co je příčinou parodontitidy?

Příčinou parodontitidy je chronický zánět dásní. Tento zánět může začínat zcela nenápadně a může se projevovat pouze občasným krvácením z dásní, při jídle nebo během vykonávání ústní hygieny. Příčinou zánětu dásní je přítomnost plaku u krčků zubů a pod dásní, tedy nedostatečná ústní hygiena. Z plaku (díky minerálům ve slinách) vzniká zubní kámen. V plaku a v zubním kameni najdeme žijící bakterie. Bakterie pak produkují toxiny, které působí na dáseň a čelistní kost a na vlákénka držící zub v kosti. Vše se začne rozpouštět a vzniká parodontitida.

Již pokročilou parodontitidu můžeme poznat pomocí těchto příznaků:

-Krvácení z dásní

-Putování zubů

-Odhalování krčků

-Zápach z úst

-Viklavost zubů

Je parodontitida dědičná?

Primární příčinou vzniku parodontitidy je vždy plak a s ním související zánět dásní. Dědičná však může být rychlost, jakou se onemocnění probíhá. Pokud je však výborná hygiena ani i u pacientů s genetickým rizikem nedochází ke vzniku parodontitidy.

A co kouření?

Kouření velmi negativně ovlivňuje průběh a rychlost parodontitdy. Kouřením si totiž blokujeme naše obranné mechanismy proti parodontóze a nemoc pak probíhá rychleji.

Dá se nemoc léčit?

Ano, parodontitidu můžeme léčit. Nejprve upravíme hygienu a naučíme pacienta správnou techniku čištění zubů. Zároveň odstraníme naddásňový i poddásňový zubní kámen (v kterém rovněž přebývají bakterie) – s touto fází nám vydatně pomáhá hygienistka.

Po úpravě hygieny následuje další fáze léčby. V případě hlubokých parodontálních chobotů (kapes kolem zubů) jsme s pomocí mikrobiologické laboratoře schopni zjistit, jaké bakterie se v parodontálních chobotech nacházejí. V některých případech je pak možnost přeléčení bakterií pomocí antibiotik (cíleně podle bakterií, které se tam nalezly) a ošetření parodontálních chobotů (kapes) laserem.

Někdy je nutná také chirurgická léčba.

V některých indikovaných případech umíme nahradit i již ztracenou kost. Doplníme ji novou nejčastěji syntetickou kostí. Toto ošetření se nazývá augmentace.

Pokud se u pacienta parodontitida stabilizuje, zveme si pak pacienty na pravidelné kontroly (většinou 1x ročně), abychom mohli odhalit případné zhoršení stavu onemocnění.

Pokud se chcete objednat na konzultaci, objednejte se zde (odkaz na objednávací formulář)

Léčba obnažených krčků – Pokud Vás trápí odhalené krčky, je možné chirurgicky pomocí štěpů ze sliznice z patra nebo pomocí umělých membrán tyto defekty překrýt. Také je možné pomocí štěpů vytvořit více „připojené dásně“, která tak pak lépe odolává ústním tahům.